Den efterlänktade operationen

Jag har väntat i 2 år nu på operationen, och änterligen blir den av. Det var nämligen så här att jag var på Näl för att korrigera mina fothylsor( det är skener som som gör att foten inte ska bli sned när jag står på dem och dels för att jag ska orka stå lägre utan att säcka ihop)för att de klämde och hade sig för att foten hade vridit sig i fothylsan som den inte skulle göra men det hade den gjort för att jag hade gått ner i vikt + att det var senaor på yttersidorna som drog så att fötterna blev sneda . Då sa de om vi ska få ordnig på dina fötter en gång för alla så är det nog bäst att du opererar dig, jag var motståndare till det först men så vägde jag för och nackdelar mot varandra. Då kom jag fram till att det fanns mest fördelar med hela ingreppet.

    Fördelar

  • slippa ha ont som det gjorde ibland

  • fina och raka fötter

  • slippa ha fula fothylser och anpassade gympaskor


    Nackdelar

  • Att det gör förbaskat ont undertiden

  • Jobbigt med rehabilitering efteråt



Då ställde vi upp oss och det var i 2:an i gymnasiet. Efter ett tag kallade de in oss för att de skulle bestämma vad de skulle göra för operationen och det var inne på Marie dal, där beslutade dom att den operationen de skulle göra inte skulle göra någon verkan den skulle göra mer ont än nytta de sa även att det behövs göra ett större ingrepp,de fick skriva en remiss till Uddevalla sjukhus där de hade en spisel läkare som de hade hyrt in från Stockholm, ha så fick man vänta ytterligare på en sån här undersökning som de skulle se vad de skulle göra för operationen och det tog nog över ett år innan man fick den kallelsen.

När vi kom in på den undersökningen i Uddevalla så kollade tre personer på mina fötter och så förklarade de vad de skulle göra. De skulle dela på mina fötter i tre del och sen knipsa av en sena och slutligen flytta in minna häl ben, själva operationen skulle ta 4 timmar att göra.

Någon månad gick så fick jag ett brev hem skickat till mig. I det stod det att de hade inte kvar den där spisial läkearen jag skulle ha och att vi fick vänta på en ny tid för undersökning av operation för nu fick de läkarna som var på Uddevallas sjukhus ta det i stället.


Äntligen har jag varit på inskrivning för operation och då förklarade de vad de skulle göra och det blev samma som de hade planerat tidigare + att de sa att de kanske behöver ta en bit av höftbenet för att förlänga någonting i foten men jag har glömt var det var.




Nu äntligen har jag gjort operationen det skulle ta 4 h men det tog drygt 5 h istället, det var min högerfot sim krånglade den ville la inte som dem ville i vanlig ordning men jag fick bara ha min skönhetssömn längre så mig gjorde det faktiskt inte så mycket. De höll på med mitt höger ben från 9.00 -12.15 sen gick de och tog en fika paus. Ni kanske vill veta vad de egentligen, jo de har satt in två rost fria skruvar + ett stift i ena foten och i den andra har de satt in tre rostfria skruvar för att det var bättre med plats i den sen har de knipsat av två senor som går utanför foten. Men de behövde inte ta något i höftbenet.


Hela operationen tog från 7:50 -14:15 ( med alla förberedelser och allt) sen kom man till uppvakningen där de fick hålla syrgas masken åt mig, de fick lösas av eftersom man ligger ganska många timmar på uppvackningen sista som löste av var en kille han frågade mig ifall jag ville ha grimma( Det är 2 piggar som man får i näsan som sprutar in syre istället för masken) mmm sa jag för jag hattar maskar de luktar sååååååååååå äckligt, fast de förstås om det hade varit en snygg kille så hade jag velat ha den kvar. För man får ju inte vara dum.


Klockan blev 17.30 och jag fick komma upp på avdelningen där min kära lilla mamma väntade på mig, hon hade hämnat min födelsedags present. Som var en cykeldator men det var ingen cykeldator som helst utan det var en med calorie funktion i det var det viktigaste.


Jag var så trött när jag kom upp till avdelningen, men jag vågade inte somna fast mamma sa sov men jag var livrädd att hon skulle gå.


Nästa dag skulle jag byta till glasfiber gips istället för de plastskenor som de hade satt på baksidorna av bena och sen lindat ett bandage runt, ni kan tro va ont det gjorde men som tur var så var min läkare med och höll i fötterna medens jag fick ett svart gips lindat runt mina fötter. Sen var det dags att rönkas och den tiden fick vi flytta på för det tog längre tid ån vad de trodde med om gipsningen.


Nu har det inte hänt något mer än att jag tog massa tabletter. Nu är det bara en om gipsning till om 2-3 vecker så då återkommer jag med mera.


Vi upptäckte igår att min högerfot har en blåaktignyass på sig och var lite mer svulen än västerfoten, men eftersom jag inte hade mer ont än vanligt så tänkte vi att vi väntar och ser tills imorgon om det inte har förvärrats då så ringer vi inte.

Idag på morgonen kollade vi på den igen men det hade inte förvärrats, det e nog ingen fara då.



Nu har jag fått brev från ortopeden att jag ska byta glasfiber gips och ta bort stygnen den 13 oktober kl 9:55, ve och fasa vad ont det kommer att göra. Hur länge kan det ta tro det e jätte svårt, jag vet inte hur feg jag är.  och jag måste veta hur lång tid det tar för jag måste beställa taxi.


Eftersom jag inte får stödja på mina ben så kan vi inte ta våran bil.


Tredje gången gilt. det var tredje gången jag låg i sängen sen jag kom hem från sjukhuset det var skönt för ryggaen att ändra ställning, fast bena tyckte inte om det de spende sig lite men det var inte så obehagligt som det har varit tidigare,så det dröjer nog ett tag till innan jag kan ligga i sängenen på nätterna, jag får börja på dagarna, när föräldrarna är vakna sen får vi se. så länge får jag väl sova i permobilen (trevlig säng).


Igår var det första gången jag satt i den manuella rullstolen på mycket länge, mina ben prottesterade lite då och då  men det gick bra. varför jag satte mig i den var för att jag skulle på födelsedagskalas och då var det enklare att ha den än permon om jag nu skulle på toa. men nu behövde jag inte det som tur va för tänk  er hur mycket folk jag skulle dra då en skulle behöva dra  ner min byxor och skulle fått hållt mig så jag inte nudda marken.( man kan tro lite att jag leker inte nudda mark) ialla fall när jag kom hem så satte de mig  i min "säng" tro det eller ej så sov jag hela natten iförsig jag la mig inte förren 23:30 men jag brukar gå upp en gång på toa på natten och sen brukar jag vakna 07:30 för att gå på toa igen men nu sov jag till 09:15. Mamma var och kollade två gånger så jag var vid liv, men atagligen så var jag så spänd igår för att det var mycket folk och ljud så jag blev jätte trött av det. jag känner ju inte när jag är sänd efetersom jag är det hela tiden än då.


Nu har vi ringt och kollat vad de ska göra och hur långt tid det skulle ta med att byta gips och ta bort synen de sa att det räcker nog med 2 h. Vi frågade även om de skulle röntga mig samtidigt , men så bra var det inte . Det skull göras efter 8 veckor och då konstaterade vi att jag inte skulle få stå på fötterna innan dess. Då blev jag lite ledsen för jag vill så gärna åka till 24-timmars,


jag hade tänkt att va där hela natten men eftersom jag kanske inte får stödja på fötterna så kan jag inte gå på toaletten så då blir det antagligen bara några timmar =(


Idag har jag ringt och fixat så jag får ligga i en säng när de tar bort gipset. När jag hade gjort det så ringde han som skulle gipsa om mig för att säga att vi skulle gä till avdelningen istället för att gå direkt till gipsrummet. Eftersom jag skulle få låna en säng och ivetult få något mer lunade så det ska gå letare, fast innan vi  åker hemifrån tar jag också  en lugnade  tablett  så det ska gå så smidigt som möjligt. Vi fick reda på hur långt tid det tar och det skulle ta  ca 3h istället för två så det var bara att ringa till taxi och ändra.





 Så här ser min vänsterfot ut.






 Och så här ser min högerfot ut.

 

 

 

Nu är det sista  kvällen med det här gipset. jag kommer att läga ut kort på dom, så ni får se hur de ser ut.

 

 

 

Idag har jag varit på lasarettet för att bytta gips och ta bort stygnen, det är väl ingenting tänker ni. Men jo det gjorde skit ont och ta bort stygnen, jag ska berätta från början till slut.

Först kom taxi 10 min för tidigt och då blir man lite stressad när de dessutom står och ringer på dörren. Det var ju bara att skynda sig jag var iför sig färdig jag skulle bara ta på mig jackan men tror ni inte att jackan fastnar över allt. Men vad jag glömde skriva var att jag tog en extra stark tablett samband med de tabletterna jag skulle ta klockan 08:00 för att bli lite mer trött och sen skulle jag få något mer lugnande för att det skulle gå så smärtsamt som möjligt för alla parter.


När jag kom till sjukhuset gick vi direkt till den avd som vi hade blivit tillsagda. För att få en säng så jag skulle slappna av bättre. De sa nej det behövs inte det gör inte ont saken är den att den att det saknades kommunikation så de visste inte så mycket. Men de frågade mig om jag ville hoppa över till sängen på avd lr där jag skulle gipsa om mig, jag valde att lägga mig där inne men när vi kom dit så sa han som skulle gipsa mig att de hade ju bestämt att jag skulle ligga där inne på avd och vänta på han skulle ringa in oss för han hade patienter innan mig och min läkare skulle vara med för de hade de lovat mig. Så det var bara att raska tillbaka med säng och allt. Också fick jag ligga där inne längst ner i korridoren och se på tv, en timme efter utsatt tid ringde de in mig under den tiden hörde man lite små prat om mig och vem som hade tagit emot detta samtalet som han som gipsade ringde in och pratade med de. I alla fall jag kom in i gips rummet och det första jag fråga var om jag hade något ärr på hålfoten på väter fot för det gjorde sååååååååååå ont eller om det bara var ett skav men när läkaren kom in sa han att det var ett stift som satt där och att de skulle ta bort det om det gjorde ont för då visar det bara på att kroppen stöter bort den men om kroppen inte hade gjort det så hade dom låtit den sitta kvar och det var där jag brast ut i gråt för jag blev liv rädd fast de sa att de skulle ta ut den om en månad när de skulle ta bort gipset förgott och röntga. Han som gipsade mig förklarade att han skulle ta och såga upp gipset på varsin sida för att få typ 2 lock som han bara kunde lyfta ur foten sen. Sågen lät jätte mycket och det vibrerade och kittlades hur mycket som helst och jag kan inte beskriva hur ont det gjorde fast det kanske inte gjorde så ont som det lätt på mig jag gal skrek och så tog de en tång och bände upp gipset och det lätt äckligt men det värsta var inte inte det utan det var stygnen för visa låg på nervtrådar och för att komma åt så var han tvungen att lyfta lite i skinnet och det gjorde as ont så jag gal skrek hela tiden ( Det var värre än ett tränings pass) sen var jag också rädd för att jag skulle röra foten. Så när de hade tagit alla stygn och lagt på kompresser så var höger foten färdig.

Nu var det vänster fotens tur och då var jag lugn när de sågade upp gipset sen satte jag igång igen när de skulle klippa bort vaden på insidan av foten för det var där stiftet stack ut så då fick de sluta när de började närma sig stiftet och ta på andra sidan, men jag slutade ju inte gal skrika för det för då skulle de ta bort stygnen samtidigt som jag skrek så frågade jag är det klart snart, är det många stygn kvar och hela tiden sa de nej då och så sade de hur många det var och så höll jag på så och sen tjötade jag om att de skulle hålla i foten. Sen skulle en strumpa på till allt elände och vadd och gips och det gjorde ont när de tog över stiftet som hade gått av lite. Sen var jag färdig och jag tackade dem för att de hade ståt ut med mig.


( Patienterna i patientrummet trodde väl de bröt benet på mig så som jag. Det är lite svårt att beskriva hur jag skrek via en dator men jag kan lova er att det inte var något vanligt skrik.)

 

Jag och mamma pratade  ikväll eller rättare sagt jag bad om en kram  och det fick jag förstås, hon frågade hur det var och jag sa ibland gör det ont och ibland inte. hon frågade hur det känndes och det känns som man har en spik i foten och det skaver. Men det är typ bara det jag känner av den har la tagit överhand. mamma sa ska vi ringa och prata med läkaren och då började jag att gråta för jag visste att jag inte klarade av att ta ut spiken och det sa jag. men de måste ju drogga ner dig så du inte vet om det, för för eller senare måste du ta ut den. Så vi får se hur det blir.

 

men det är ett som är säkert att jag bävar för den dagen jag ska  ta bort den.

 

Nu har kallelsen kommit som jag ahr bävat men jag ska ta bort gipset och stiftet /spiken den 25 noveber kl 14:20 men jag fick ingen tid till röntgen för det skulle komma på en separat kallelse  men jag ska göra det samma dag. vad jag ska göra nu är att ringa och fixa säng igen och mamma får ringa och prata med läkaren om att de söver ner mig för jag klarar inte lokalbedövning för det gör lika ont som att ta ut spiken/stiftet. HjÄLP............!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 

 

Nu har vi även fått kallelsen till röntgen kl 14:10. åjag länktar tills om 2 månader för då kan jag nog klara mig någorlunda bra tror jag.

 

 

Börjar åldras redan vid 20 illa:(

 Jag har ju ett stift i min vänstra fott som jag har berättat om förut . kroppen håller ju på att stöta ut den hela tiden så visa dagar gör det fruktansvärt ont. Så idag ringde vi till sjukhuset och ville pratat med min läkare om att stiftet vill ju ut men glasfibergipset ligger alldeles tet intill den så den kan inte komma någonstans och då är vi oroliga för att det ska vandra en annan väg liksom gå in i kroppen igen och då blir det extra svårt att ta ut den, det är trottsallt 1 månad kvar. men vi fick höra att han inte hade telefontid på ett tag så då sa de att en sjuksköterska ska ringa för de kunde lite mer  om såndant här tyligen jag vet inte, jag vill bara att det ska bli den 25 november någongång för nu orkar jag inte mer.........

 

Nu ringde dem från sjukhuset och och vi frågade våran fråga och hon trodde inte att den skulle ta någon annan väg, hon kom också med det förslaget att man skulle bryta upp det och kolla hur det ser ut. tillslut kom de fam till att läkaren ska ringa mig och ta det beslutet , men personligen tycker jag inte de ska ta upp det bara för att det gör ont utan då ska det vara att den kan ta en annan väg , men vi får se hur det blir på fredag när han ska höra av sig.

Min läkare ringde idag och förklarade att stiftet inte kunde ta någon annan vägg och att de kunde såga ut en luka runt stiftet så det inte skulle göra så ont och mamma sa även att svulnaden hande gått ner så att foten kunde röra på sig, det tyckte han inte var så bra och om gipset skulle bli allt förstort så ville han vara med när de byte det, men annars skulle vi bara avvakta. jag tror jag ska göra en nedräkningskaländer som små barn gör med jul. Det går så mycket forttare då.

 

2008-11-18

Idag ringde mamma till Uddevalla för att få tag på min läkare angående nästa tisdag då jag ska ta bort gipset och stiftet. jag vill ju både ha en säng och att de ska söva ner mig när de ska ta och skära bort spiken eftersom lokalbedövningen gör nog ondare att få än att skära bort stiftet, men han hade ingen telefontid idag så han skulle höra av sig vid 16:15 på torsdag anars hade han en tid på tisdag kl 12:00 men det kännde vi att det var lite snutt med tiden om de skulle årdna säng och allt.

Idag har det dessutom gjort väldigt ont där stiftet sitter jag tror det håller på att tränga sig ut ännu mer och jag bara lägntar tills tisdag, då ska jag även fira när jag kommer hem, om jag orkar jag kanske är så ner drågad så jag bara vill sova.

 

Dagar kvar nedräkning kan börja!!!!!!!!

Mardrömsdagen har anlänt

1

2

3

4

5

6

7


2008-11-20

Läkaren ringde som det var sagt och jag frågade om han kunnde fixa en säng till mig och det skulle han ordna. Men det var värre med sövningen för det var försent och då frågade jag om man kunde få en tabllett som gjorde så att jag var lite borta men det kunde han inte heller ge mig så tillslut komm vi fram till att jag skulle få ämla för att bedöva det stället som de skulle spruta in den andra bedövningen. jag frågade gör det inte ont då när ni ska skära nej vi ska inte skära i dig sa han, ne he sa jag vad gör ni då. Jo eftersom stiftet sticker ut lite sä tar vi och snurrar ut den med en liten handborr. Sita frågan var hur det blir med fothyllsorna och han sa att han skulle prata med ortopeden och så skulle de göra den då men då sa jag att då hinner ju fötterna att ändra sig. Nej vi sätter en plast skena på baksidan av benet. Då blev min nästa fråga får jag onte stå då på yteligare nåra veckor, han svar var det får vi se på röntgen om det ser läkt ut får du börja att stöja på de men annars får vi vänta lite till.

Så smmanfttningsvis så får vi åka rut kl 12:00 för vi vet inte vart vi ska gå för att få ämlan sen ska ju gipset bort innan man kan sätta påämlan och sen ska den verka i 1h och sen ska det röntgas och slutligen ska vi ta bort stiftet. Så det blir en heldag på sjukhuset.

 

Jag e så jäkla rädd och närvös hoppas jag klarar det och allra mäst hoppas jag att det är läkt så jag kan komma igång med träningen igen för det är det som är mäst frustrerand att inte få röra på sig.

 

 Det här är min värsta marddröm när jag inte får röra på mig, jag vill bara skriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiika.

 

2008-11-21

ortpeden ringde idag och frågade när vi skulle vara där och vi sa kl 14:10 och då sa det att det räkte att vi var där kl 13:00 och sen sa de var vi skulle gå och så frågade mamma om man kunde ge mig någon tabllett som gör mig lullig och hon skulle prata med min läkare.

jag var även i stan idag och kollade på finna stövlar så jag hoppasatt jag kan köpa stövlar sen när allt är läkt.

 

2008-11-24

 

sista timmarna med gipset änteligen kan man se ljuset i det mörka hålet.

 

2008-11-25

 

Snacka om att jag är närvös nuär det bara några få timmar kvar tills jag ska ta bort spiken och gipset och jag slår vad om att det blir något trubbel den här gången också, det känns så. jag hatar den här dagen fast jag är ändå glad att  det är slutat på att ha gips för det luktar och kliar som FAN!!!!!!!!!!! jag vill bara duscha av mina fötter.

Jag kommer att skriva hur det har gått ikväll eller imorgon det beror på hur jag mår.

 

2008-11-25

Nu har jag kommit hem igen det tog 6h, när jag kom dit så anmälde jag mig och tog en lugnande tablett och efter en kort stund efter ropade de upp mig, så då var det bara följa med och vi flyttade över mig till en säng, efter att mina föräldrar hade lyft upp mig i  sängen så körde de in mig i det rummet jag skulle va i för att ta bort gipset, också kom en sköterska och frågade mig om jag villed ha ett storpiller i rompan för att få mig lugnare och jag sa jag tar gärna en en tabllett som man sväljer så hon fick hämta en sån, jag tängte de är väl ingen fara att bort gipset men ak vad jag bedrog mig. Mina fötter spände sig som fan medan de höll i dem så det gjorde ont för de sen när gipset avr borta så såg man att stiftet stack ut 1cm . när gipset var borta så vill min läkare ta bort plåstret över spiken för att se hur det så ut. Efter det så satte de på ämla runt om stiftet och slutligen en strumpa på det för att skydda. Sen bärde det av till röntgen för  att ta lite"pose bilder" på fötterna. när jag hade posat klart så fick jag åka upp till typ ett väntrum där man väntar på att doktorn ska komma. då började mördröms senaret de skulle lägga den riktiga bedövningen och det gjorde svin ont så jag skrek som en stuken gris de sprutade in bedövning på 4 ställen och sen lämnade de oss en stund, några minuter senare så kom de igen och min läkare försökte gömma borren för mig men jag såg den och blev hysterisk, men som ni vet så är läkarna mycket duktiga så de lyssnade inte på mig att de skulle vänta utan de bara körde på och det gick jättte snabbt fast jag skrek. men jag kan försäkra er om att det inte känndes någonting och stiftet var 5.5 cm långt  och efter det att de hade tvättat rent stiftet och mig så fick jag stiftet och röntgenbildena. sen var det bara och åka tillbaka dit jag tog bort gipset, och göra nya gips avjutningar och tillsist så sate de på bakside styket av de gammla gipsen för att staga upp det tills mina fothylsor är färdiga. den ända skilnade nu är att jag får stå på föterna med de där gipset men jag får inte stå utan dom. ni kommer att få se stiftet och röntgenbilder snart.. Imorgon får det nog bli.

 

 

Här är det 5,5 cm långa stiftet.

 

2008-11-26

 

Här kommer några av bildena de tog i går på mina fötter

 

Här är min väster fot och här ser man även stiftet väldigt tydligt.

 

Här är min höger fot och den är inte så intressant.

 

2008-11-28

 

Idag kom jag på att fotyllserna som de håller på att gör kommer att bli i plast istället för kolfiber om vi inte ringer och säger till. Plasten håller inte imot mina krafter men därimot håller kolfiber för mig eftersom det är mycket starkt. de använder kolfiber för att bygga båtar så då kanske ni förstår skillnaden. Så på måndag så får jag ringa och säga det. Annars går det inte.

2008-11-29

Nu har vi tagit av glasfibret och kliat på mina ben och det var första gången jag såg dem riktigt ordentligt sen de gjorde operation och ni kan tro vad det kliade gött jag bara satt och njöt när mamma kliade med naglarna och de blev stora högar på golvet av dött skin. ärren såg riktigt finna ut och fötterna med jag ska ta kort på dem så ni får se men nu var det så sent.


2008-12-01

jag ringde om fothylserna i dag och när jag kom fram så kom jag till en växel som sa att jag skulle få prata med han som gjorde dem och det var en person som jag visste att han inte hade gjort dem men det stod att han var min handlägare men när jag blev kopplade till honom sa han nej det var min kollega som hade gipsat dig och det visste jag redan från början men när jag äntligen kom räät sa jag att jag ville ha kolfiber istället för plast för jagär så stark så jag viker dem på mitten och sa han det var bra att du sa det för han hade nog tänkt och göra dem i plast. Vadhan sa mer var att de pekade väldigt myckt uppåt och det tyckte han inte om  men läkaren hade sagt att det gör inget men vi får se hur det bliri värsta fall får vi väl göra om dom. Han skulle börja modellera dem den här veckan.


2008-12-02

Nu har vi tagit av gipset igen och skrubbat och tvättat och smörjat det var jätte skönt, men varje gång vi ska göra detta så blir jag alldeles kalsvettig och jag vet inte varför, när vi var fördiga så kallade jag på fotografen " det vill säga pappa"Snart kommer en bild på fötterna, vad jag vill säga först är att vi kom fram till att det kommer nog ta väldigt lång tid innan jag kan komma tillbaka till mitt normala liv


Här är dem vänster är lite snevriden inåt och det hoppas jag att de kan fixa till för de gipsade snett sista gången de gipsade.

2008-12-03


Så här ser det när halva gipset är på det är typ en gasbinda som man virar runt för att de ska sitta kvar.


2008-12-09

jag tror det var igår jag upptäckte att min vänstra gips har gått sönder det har låsnat en liten bit i kanten högst upp och pytte liten bit längst ner vid stor tån, hoppas att de ringer om mina fothylsor snart för det gör ont på natten när man ligger på det.


2008-12-13

Jag tog av mig gipset igår för att lufta fötterna och försökte röra på dem och ta bort lite mer av det döda skinet som var mäst på hälen, vi klippte även bort den lösa biten på vänstra gipset, så nu skaver det inte. Med den lilla biten gipset som vi klippte bort gjorde jag ett expremänt, jag la den i en skål med vatten för att se den skulle lösas upp, men det gjorde det inte den är lika stenhård som vanligt.


2008-12-14

Adeles precis nu så hoppade jag över till toastolen alldeles själv utan lift men dock med skor annars hade det inte gått..... men vad hände då klarade jag det eller inte? Jo då det gick allt bra det gjorde lite ont i höger benet men men det kan man väl stå ut med och det var svårast att komma på tekniken igen men det gick rellativt fort. Jag känner mig jätte glad över det här.


2008-12-15


Jag försökte ringa till ortopeden men det var ingen som svarade, det var upptaget och sen var det många som ringde och då sa vi att vi väntar på posten men det kom ingen anmällan om att vi skulle komma och prova ut de nya fothyllsor. så jag får väl ringa i morgon.

2008-12-16

Jag ringde till ortopeden idag igen efter att posten hade varit här, vad jag fick för svar var att de hade öppet 9-11:30 imorgon för smtal. Det har de aldrig haft förut. Men jag får väl åter komma mellan 9-11:30  i morgon om det passar bättre för dem.


2008-12-17

Jag ringde till ortopeden men det var bara upptaget i en hel halvtimme så jag sa till mamma att hon får ta över och ringa. Naturligtvis kom hon fram direkt, han sa att den 5 januari var ledigt kl 10:30. va han sa mer var att de hade byggt upp den med en klack och det kommer jag inte att acceptera  det var bara för att vi hade satt dem i fel stälning sa han, men det är väl ändå inte vi som har sett dem i felstälning det är la dem. Vad jag vill minnas så stod inte mamma och pappa vid operationsbordet utan läkarna men de kan ju ha byt när jag somnade. Vi får se hur det blir med allt.

2009-01-05

Vi var på Uddevallas lasaret idag för att prova ut mina fothylser, och mycket riktigt var det en riäl klack på dem det såg ut som platå skor så det sa jag med engång  att det där får du ta bort. Ok sa han men då får du gå med väldigt böjda knän och det är väldigt jobbigt, a men det har jag gjort i 20 år nu och dessutom går jag inte utan bara förflyttar mig och då spelar det ingen roll. Han gjorde som jag sa  och gick och tog bort det efter ett bra tag kom han tillbaka och då var det dags att klippa till kanter och så och efter det så fick jag prova och stå i dem, tro det eller ej klämde de ingen stans som det alltid brukade göra då känndes det bra. Sen när vi var färdiga så frågade vi om han kunde se vad jag hade förnågot på miten på insidan av foten för det är en röd prick som bränner och gör ont men han visste inte vad det kunde vara men han tyckte vi kunde gå och kolla upp det på vårdcentralen så det inte bli infekterat och nästa utprovning sker på NÄL.


2009-01-18

Jag blir sååååååååå trött de har fortfarande inte hört av sig i från NÄL jag vill ha mina fothylsorn och de har inte heller hört av sig om någon ny tid för röntgen och det har snart gått 2 månader sen jag röntgade mig sist. De är så sega inom sjukvården.

2009-01-21

Äntligen ringde de om fothyllsorna att de var klara så nu e det bara å hämta dem.  Och de ska ske förhoppningsvis imorgon.


2009-01-24

Mamma hämtade fothylsorna i förgår och de passar perfekt vilket de aldrig har gjort för. Vi har alltid fått åka fram och tillbaka tio tusen ggr innan de har passat, nu e det bara att se till att man kan känna sig trygg med fötterna sen bär det av till lägenheten.


2009-02-13

Nu äntligen har kallelsen för röntgen kommitjag ska dit 16 mars kl 14:20 och då får vi se om jag får ta bort fothylserna och använda vanliga skor också kanske jag kan få börja badasom jag hade planerat hoppas det det skulle va så skönt.

2009-03-16

Jag har varit hos läkaren i dag ochröntgade mig och träffade läkaren. på röntgen kom vi in en halv timme för tidigt men hos läkaren kom vi in en timmme försent, när vi sat och väntade i rummet där man skulle bli undersökt kände jag på min högra fot och sa till mamma att jag känner skuven och det är märken också sa mamma det kan du inte göra, jo sa. och när läkaren kom in frågade vi vad det var för knöl som var på min insida av min högra fot så kände han och sa vi tar kopior på röntgenbilderna också kommer jag in med dem också kan vi kolla på vad det kan vara. det vissade sig att det var skruven som stack ut både på hälen och vid knölen så då beslutade vi att vi skulle kolla upp det om 3 månader och se om jag får besvär med den. Om jag får det så ska de göa en mindre operation och ta bort den, men vad som var bra var att jag får vara utan fothylsor och det är underbart . jag lovar att jag ska lägga in röntgen bilderna.


2009-03-18

nu har vi satt upp mmig för en tid för operation eftersom det kunde ta 4-5månder innan han gör en uppföljning fast han sa 3månder  och så länge kan vi inte vänta. för skruven kommer ju att sitt och iretera ihela mitt liv sen.

2009-04-10

Nu har jag fått tid för en operation för att ta bort skruven och det blir den 26/4 på morgonen och efter den operationen måste jag bo hemma hos mina föräldrar en natt fall det skulle hända något .


2009-04-23

Nu fick jag ett papper från sjukhuset igen och de vill att jag ska komma dagen inann operationsdagen, fråga mig inte varför för det vet jag inte. Men det ela för att han ska se ur det ser ut och rita pilar där han ska gå in, den som lever får se.

2009-05-08

Ni kommer inte att tro mig men vi har upptäckt en skruv till som är påväg ut ur vänster foten . Hur jag upptäckte den var när jag var på badet jag frågade min assistent om hon såg något konstikt eftersom jag kännde att jag hade ont men då sa hon att det var bara en liten plita, va bra sa jag då är det iallafalll inte en skruv ne det är det inte men så idag var jag hos min syster och jag frågade mamma om hon kunde kolla på min fot när vi kom hem men hon tog av mig fothylsan direkt och när hon fickse det så sa hon det är ingen plita för det är en rund liten svart prick så för sa hon att det var en skruv men sen blev hon osäcker och frågade min syster och hon sa att det var en skruv så nu får vi se vad läkaren säger det kanske blir att de får gå in i bägge fast först blir det väl en röntgen.det har bara varit problem med dena operation jag trodde de skulle vara över nu men icke.


2009-05-29

förlåt att  jag inte har skrivit om i månadgs och i tisdags men jag tänkte att jag kunnde stå ihop dem.
I måndags så åkte vi vid 8:30 för att vara i tid till 9:30 men när vi kom dit så fick vi inte komma in förren 45min senare. och då kollade han bara på fötterna och rittade pilar och kollade hjärtat sen fick vi åka hem och vänta på att de skulle ringa och säga när jag skulle bli opererad och det skulle jag bil mellan 13.30 och 14.00 men vi skulle vara där 12:15 för att ta blodprov och då hade mamma sagt att det är väldigt svårt att ta blodprov på Marika och då lovade de att de skulle ta två rör på ett stick.

Också kom tisdagen och vi åkte invid 11:15 och när vi kom till dagkirurgen så hade de lunch. Vi satte oss och väntade på att de skulle komma tillbaka från luchen. efter en stud så kom de och jag anmälde mig. efter ett tag så frågade vi om inte jags kulle ta några prover och de skulle jag men de hade inte hittat någon som kunde sticka mig. och då passade jag på att ge förslaget att sätta på ämla på armen så det inte skulle skulle kännas och efter 10min kom de och ropade upp mig och jag fick gå in och byta om till operations kläder och sen läggas i en säng som rulades in i ett rum bredvid operationsalen, där frågade de mig tusen frågor efter det så skulle hon ta blod provet och naturligtvis så hittade hon ett kärl som inte hade ämlats på men det var jätte stor och fint så hon frågade lite snällt ifall hon kunde ta det och då sa jag ja men någon måste hålla armen på mig och då fick det bli mamma, kärlet var så stort att det bara sprutade ut blod det hade det aldrig gjort tidigare så mmma fick på sig på rocken sköterskan var alldeles full med blod + golvet, när det var färdigt så satte hon i sockerlösning eftersom jag inte hade ätit på så många timmer. sen lämnade hon hos till vårt ödde och jag trodde att vi bara skulle ligga där en kort stund men så var det inte vi fick ligga eller rättare sagt jag låg och mamma satt och lyssnade på när min läkre borade i någon annans ben hamrade meds tämjärn det var så där mysigt med det fick vi höra på ungfär i 2h för min operation blev 2h försenad.när jag väl kom in så gick själva operationen på 20min så mamma han inte göra sinna ärenden som hon skulle. när jag vaknade upps å kande jag hur det gorde ont så jag sa ni får ge mig mer narkos för jag känner att det gör ont men då sa de att de var färdigt, men de gav mig mer antibiåtica istället och så komm doktor och sa vad han hade gjort. Han hade tagit bort ett stygn på vänsterfoten och på höger så hade han tagit ut skruven och hakt bort lite ben så detskulle bli lite plattare. sen efter ett tag fick jag åka hem till mina föreldrar över natten. skruven kommer jag att lägga upp snart .


2009-06-12


Jah de hann tydligen inte till cheapy eller Bohuse och köpa en mindre skruv...


2009-06-20

Ja då tänkte man åka hem efter midspmmar firandet men icke kunde man det........ Innan jag skulle åka hem så ville mamma ta en kik på såret där de hade tagit ut skruven och när jag  öppnade plåstret så såg jag att det varade så då fick vi görarent men undertiden så upptäckte vi att den hade svulnat upp också så då frågade mamma mig hur jag kännde mig om jag kännde mig febrig eller något ne jag är bara lite varmsa jag men vi tog febern ändå och då visssade det sig att jag hade feber och då sa vi att jag skulle stanna en natt till och om det blir väre så får vi åka till vådcentralen..

2009-06-21

ha vad jag hade fel att bara nöja sig med vårdcentralen ne på sjukvårdsuplysningen ville de att vi skulle åka till akuten i uddevalla eftersom det handlade om ett operativt ingrep då tyckte de att vi skulle undersökas an de som hade gjort det så det var bara för pappa att åka ner och hämnta min rullstol och lite mer saker och sen bar det av till uddevalla, när vi kom dit så blev vi upropade nästan direkt efter vi hade tagit numerlappen och vi trodde då att vi hade kommit så långt så man skulle träffa läkaren och vi blev mycket överraskade men det vissade sig att det var en liten inskrivning, efter den var det ett evigt väntande. 2h senare kom vi in i ett litet rum som man skulle lägga sig på sängen också skulle sjuksköterskan ta blodprov på mig och kolla på såret och då var det blå rött och sen gick hon och vi fick vänta på läkaren och när han kom så blev det lite väre för han skulle pilla i såret och det var mkt obehagligt. när han hade kännt färdigt så skulle han gå ut och kolla på röntgen bilderna för att se om det var någon mital i närheten och vad min andra läkare hade använt för matril, undertiden kom det ett tredje par som skulle ta odling på såret och skicka det på analys och se så det inte e sjukhussjukan och sen kom läkaren in igen och sa att det inte fanns någon metal i närheten. och nu går jag på starka tabletter och sen skulle jag på återbesök islutet av veckan till min läkare på stora ortopeden.

2009-06-26

förlåt att jag inte har skrivt på det senast men nu skriver jag vad som har hänt under det 2 senast dagarna, i tisdags var mamma hos mig och bytte kompress på såret och det hade läkt sig jätte fint. men på onsdagen när jag skulle duscha så upptäckte vi att det hade läckt igenom så vi byte kopress och när jag tog av den så såg vi att såret hade sprukit upp ca 2 cm och då tog vi konakt med vårdcentralen och vi fick komma dit 14:15 dagen efter. när vi kom dit så sa de att de ville att en läkare skulle se på det så hon ringde till min läkare i udevalla  och då sa han att jag hade fått tid 13::40 samma dag och vi hade inte fått något besked så de sa kom så fort ni kan. Då var det bara att kasta sig iväg till Udevalla och när vi kom dit så var det bara vi där så vi blev uppropade rätt snabbt och när vi kom in i det lilla rummet bad sjuksköterskan att jag skulle ta bort kompressen och så frågade han lite saker sen kom läkaren in jag sa till honom att han inte fick pilla i det och då sa han att då får jag lyssa med lampan och bara kolla lite närmare, efter ett tag sa han jag skulle villja ta bort det döda skinet som är runt om ok sa jag men får jag ta det sj ja sa han och gav mig en pinsett så pillade jag bort skinet så sa han sen kan du ta bort det gula också då försökte ajg ta med pinsetten men då gjorde det lite om så jagfrågade om vo kunde torka bort det istället ok det gick han med på och när jag torkade så kom tråden fram. Då kom det värsta han sa vi måste ta borten annars kommer det aldrig att läka ihop och då började jag gråta för jag visste hur ont det skulle göra och då sa jag får jag dra bort den själv ja visst sa han men jag lyckades inte så då sa han får jag klippa ne sa och fick panik jag blev så rädd så jag skrek och höll föär så mamma fick hålla i mig stenhårt men jag lyckades kravla mig ur hennes grep ett antal ggr och jag sparkade mid foten men tillslut fick han ett stadigt tag och bara ryckte och de sved till som bara denmen sen när det var klart så kom sköterskan in och skulle tvätta det och det fick jag göra själv och nu ska jag gå på penselin i en extra vecka och sen ska jag gå och lägga om det 2 ggr i veckan på vårdscentalen.

Kommentarer
Postat av: Elin

Du klarar det med stiftet! Hoppas bara de tar ut det någon gång, så du slipper ha så ont :'(

Igår var det en vecka sedan jag gjorde min käkoperation, men det går finfint, gör inte alls så ont som jag trodde att det skulle göra. Jag ser dock fortfarande ut som en hamster som har stoppat in massa mat i kinderna ;)



Kramkram!

2008-10-31 @ 09:56:40
Postat av: Gunilla

Det kommer säkert gå jättefint på tisdag! Kommer hålla tummarna för dig!



Kramar Gunilla

2008-11-21 @ 12:25:07
Postat av: Elin

Härligt att du äntligen fått dina fothylsor, och skönt att de kändes bra ända från början.



Kram!

2009-01-10 @ 22:04:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0